KONSEP POLIGAMI DALAM AL-QUR'AN
(Aplikasi Semiologi Roland Barthes)
DOI:
https://doi.org/10.30762/qof.v3i1.903Abstract
The semiology theory constructed by Roland Barthes has two stages. The first stage is called the linguistic system, while the second stage is called a mythological system. In this paper, the author tries to apply the theory to understand the concept of polygamy in the Qur'an. The result of the application of the theory in Q.S An-Nisa verse 3 is the linguistic system in the word matsna, wa tsulasa, wa ruba 'means not only the number but also means a limit of polygamy permissible. While the mythological system is allowed polygamy but it is more recommended for monogamy. The ideology contained in the verse is the ideology of feminism.
Downloads
References
Abdullah, Taufiq. Ensiklopedi Tematis Dunia Islam. Jakarta: PT. Ichtiar Baru Van Hoeve.1996.
‘Atthar, Abdul Nasir Taufiq al-. Poligami Ditinjau dari Segi Agama, Sosial dan Perundang-undangan, terj. Chadijah Nasution. Jakarta: Bulan Bintang. t.t.
Maraghi, Ahmad Mustafa al-. Terjemah Tafsir al-Maraghi, Juz 4, terj. Hery Noer dkk. Semarang : Toha Putra. 1987.
Tabari, Muhammad bin Jarir. Tafsir Ath-Thabari, Juz 3, terj. Misbah, dkk. Jakarta: Pustaka Azzam. 2009.
Syafi’i, Muhammad bin Idris al-. al-Umm, Beirut: Baitul afkar Ad-Dauliyah. t.t.
Zuhaily, Wahbah al-. Tafsir Al-Wasith, jilid I, ed. Budi Permadi. Jakarta: Gema Insani. 2012.
Barthes, Roland. Elemen-elemen Semiologi.Yogyakarta: Basabasi. 2017.
__________________. Mitologi, terj. Nurhadi, A. Shihabul Millah. Yogyakarta: Kreasi Wacana. 2006.
___________________. Petualangan Semiologi, terj. Stephanus Aswar Herwinarko. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2007.
Berger, Arthur Asa. Tanda-tanda dalam Kebudayaan Kontemporer, terj. M. Dwi Satrianto. Yogyakarta: Tiara Wacana. 2000.
Chaer, Abdul. Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta. 2012.
Hamka. Tafsir Al Azhar, Jilid IV. Jakarta: PT Pustaka Panji Mas. 1999.
Hidayat, Komarudin. Memahami Bahasa Agama: Sebuah Kajian Hermeneutik. Jakarta: Paramadina. 1996.
Imron, Ali. Semiotika Al-Qur’an: Metode dan Aplikasi terhadap Kisah Yusuf. Yogyakarta: Teras. 2011.
Rohmaniyah dan Moh Sodik, Inayah. Menyoal Keadilan dalam Poligami. Yogyakarta: PSW UIN SuKa. 2009.
Istibsyaroh. Poligami dalam Cita dan Fakta. Jakarta: Mizan Publika. 2004.
Kaelan. Filsafat Bahasa Semiotik dan Hermeneutik.Yogyakarta: Paradigma. 2009.
Kementrian Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemah. Bandung: Raudhotul Janah. 2010.
Kurniawan. Semiologi Roland Barthes. Magelang: Indonesiatera. 2001.
Kurzweil, Edith. Jaring Kuasa Strukturalisme. Bantul: Kreasi Wacana. 2010.
Lechte, John. Lima Puluh Filsuf Kontemporer: Dari Strukturalisme Sampai Posmodernisme. Yogyakarta: Kanisius. 2001.
Qudamah, Muhammad Abdillah bin Ahmad bin. Al-Mughni wa al-Sarh al-Kabir. Beirut: Dar al-Fikr. 1984.
Mulia, Musdah. Pandangan Islam Tentang Poligami. Jakarta: Lembaga Kajian Agama dan Gender. 1999.
Nasution, Khoirudin. Riba dan Poligami. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 1996.
Parera, Jos Daniel. Teori Semantik. Jakarta: Erlangga. 2008.
Qutub, Sayyid. Tafsir fi Zilalil Qur’an: Di Bawah Naungan Al-Qur’an, Juz IV. Jakarta: Gema Insani. 2000.
Rusmana, Dadan. Filsafat Semiotika: Paradigma, Teori, dan Metode Interpretasi Tanda dari Semiotika Struktural hingga Dekonstruksi Praktis. Bandung: Pustaka Setia. 2014.
Santoso, Ananda. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Jakarta: UI Press. 1998.
Saussure, Ferdinand de. Pengantar Linguistik Umum, terj. Rahayu S. Hidayat. Yogyakarta: Gajah Mada University Press. 1988.
Sunardi, St. Semiotika Negativa. Yogyakarta: Buku Baik. 2004.
Taufiq, Wildan. Semiotika Untuk Kajian Sastra Dan Al-Qur’an. Bandung: Yrama Widya. 2016.
Verhar. Asas-Asas Linguistik Umum. Yogyakarta: Gajah Mada University Press. 2016.
Anas, Imam Malik bin. al-Muwatta, ditahqiq oleh Muhammad Fuad Abdul Baqi. Beirut: Dar Ih}ya’ Turath al-‘Arabi. t.t.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Azkiya Khikmatiar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The use of the articles will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution 4.0 International License.