Pengaruh Penyesuaian Diri terhadap Motivasi Belajar Mahasantri Ma’had Al Jami’ah Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

Authors

  • Qurrota A’yun Program Studi Psikologi Islam, Fakultas Ushuludin Adab dan Dakwah, Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Mirna Wahyu Agustina Program Studi Psikologi Islam, Fakultas Ushuludin Adab dan Dakwah, Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.30762/happiness.v8i2.1131

Keywords:

Self-adjustment, learning motivation, students

Abstract

This study aims to analyze the effect of self-adjustment on learning motivation of Ma'had Al Jami'ah mahasantri Sayyid Ali Rahmatullah State Islamic University Tulungagung with a causal comparative quantitative approach. The results of the analysis show the significance value of the t test is 0.001 (<0.05), which indicates a significant influence between self-adjustment and learning motivation. The correlation coefficient (R) of 0.456 indicates a moderate relationship between the two variables, while the coefficient of determination (R²) of 20.8% indicates that self-adjustment exerts an influence of 20.8% on learning motivation. That is, the better the self-adjustment of a mahasantri, the higher the learning motivation. This study concludes that good self-adjustment can increase students' learning motivation in Ma'had Al Jami'ah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A.M, Sardiman. (2010). Interaksi motivasi dan belajar mengajar. PT Raja Grafindo Persada.

AG, K. (n.d.). Penyelenggaraan Ma’had Al-Jami’ah Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri (PTKIN).

Anjaryani, A. M., & Edwina, T. N. (n.d.). Faktor-faktor psikologi yang mempengaruhi motivasi belajar pada siswa asli Papua terhadap pembelajaran sejarah.

Azwar, S. (2007). Metode penelitian pustaka pelajar. Pustaka Pelajar.

Azwar, S. (2014). Reliabilitas & validitas. Pustaka Pelajar.

Desmita. (2009). Psikologi perkembangan. Remaja Rosda Karya.

Handono, O. T., & Bashori, K. (2013). Hubungan antara penyesuaian diri dan dukungan sosial terhadap stres lingkungan pada santri baru (Doctoral dissertation). Universitas Ahmad Dahlan.

Kasari, W., & Sawitri, D. R. (2017). Hubungan antara penyesuaian diri dengan motivasi belajar pada siswa kelas X di SMA Negeri 8 Purworejo (Doctoral dissertation). Universitas Diponegoro.

Novanto, Y. (2015). Motivasi belajar, penyesuaian diri, kepuasan mahasiswa dan prestasi akademik mahasiswa penerima beasiswa di universitas X.

Pamardi, B. B., & Widayat, I. W. (2014). Self-efficacy dengan penyesuaian diri pada taruna Akademi Angkatan Laut. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan, 3(1), 42-49.

Puthree, A. N., Rahayu, D. W., Ibrahim, M., & Djazilan, M. S. (2021). Analisis faktor penyebab rendahnya motivasi belajar siswa sekolah dasar selama pembelajaran daring. Jurnal Basicedu, 5(5), 3101-3108.

Ramadhani, S., Nursiti, D., Ningsih, S. D., & Dachi, A. Y. (2019). Hubungan penyesuaian diri remaja terhadap motivasi belajar siswa XI SMK Panca Abdi Babgsaku Stabat-Langkat Sumatera Utara. Jurnal Psychomutiara, 2(2), 36-45.

Saguni, F., & Amin, S. M. (2014). Hubungan penyesuaian diri, dukungan sosial teman sebaya, dan self-regulation terhadap motivasi belajar siswa kelas akselerasi SMP Negeri 1 Palu. ISTIQRA, 2(1), 198-223.

Schneiders, A. A. (1964). Personal adjustment and mental health. Holt, Reinhart & Winston Inc.

Sobur, A. (2003). Psikologi umum. Pustaka Setia.

Subhiyah, M., & Nashori, F. (2021). Peran penyesuaian diri sebagai mediator dari pengaruh religiusitas terhadap kebahagiaan santri pondok pesantren. Psychosophia: Journal of Psychology, Religion, and Humanity, 3(1), 1-12.

Sugiyono. (2009). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, R & D. Alfabeta.

Sungkowardani, S., Hamzah, I. F., & Wulandari, D. A. (2022). Dukungan sosial dan penyesuaian diri terhadap motivasi belajar pada mahasiswa perantauan luar Jawa di Kabupaten Banyumas. PSIMPHONI, 3(2), 75-82.

Suryadi, S., Triyono, T., Nur, A., & Dianto, M. (2020). Hubungan penyesuaian diri dan motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa. Jurnal Neo Konseling, 2(1).

Ulfah, M. (2019). Pengaruh dukungan teman sebaya dan motivasi belajar terhadap penyesuaian diri santri. TAZKIYA: Journal of Psychology, 4(2).

Uzair, M. (2022). Pengaruh penyesuaian diri dan dukungan sosial terhadap motivasi belajar mahasiswa perantauan pada masa pandemi Covid-19: Studi pada mahasiswa Aceh di Asrama Teungku Chik Ditiro yang merantau ke Malang (Doctoral dissertation). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Wulandari, I., & Rista, K. (2023). Motivasi belajar mahasiswa rantau dari luar Jawa: Adakah peran penyesuaian diri?. INNER: Journal of Psychological Research, 2(4), 567-577.

Downloads

Published

2025-01-22

How to Cite

A’yun, Q., & Agustina, M. W. (2025). Pengaruh Penyesuaian Diri terhadap Motivasi Belajar Mahasantri Ma’had Al Jami’ah Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung. Happiness: Journal of Psychology and Islamic Science, 8(2), 150–159. https://doi.org/10.30762/happiness.v8i2.1131

Issue

Section

Articles