Pengaruh Penyesuaian Diri terhadap Motivasi Belajar Mahasantri Ma’had Al Jami’ah Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
DOI:
https://doi.org/10.30762/happiness.v8i2.1131Keywords:
Self-adjustment, learning motivation, studentsAbstract
This study aims to analyze the effect of self-adjustment on learning motivation of Ma'had Al Jami'ah mahasantri Sayyid Ali Rahmatullah State Islamic University Tulungagung with a causal comparative quantitative approach. The results of the analysis show the significance value of the t test is 0.001 (<0.05), which indicates a significant influence between self-adjustment and learning motivation. The correlation coefficient (R) of 0.456 indicates a moderate relationship between the two variables, while the coefficient of determination (R²) of 20.8% indicates that self-adjustment exerts an influence of 20.8% on learning motivation. That is, the better the self-adjustment of a mahasantri, the higher the learning motivation. This study concludes that good self-adjustment can increase students' learning motivation in Ma'had Al Jami'ah.
Downloads
References
A.M, Sardiman. (2010). Interaksi motivasi dan belajar mengajar. PT Raja Grafindo Persada.
AG, K. (n.d.). Penyelenggaraan Ma’had Al-Jami’ah Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri (PTKIN).
Anjaryani, A. M., & Edwina, T. N. (n.d.). Faktor-faktor psikologi yang mempengaruhi motivasi belajar pada siswa asli Papua terhadap pembelajaran sejarah.
Azwar, S. (2007). Metode penelitian pustaka pelajar. Pustaka Pelajar.
Azwar, S. (2014). Reliabilitas & validitas. Pustaka Pelajar.
Desmita. (2009). Psikologi perkembangan. Remaja Rosda Karya.
Handono, O. T., & Bashori, K. (2013). Hubungan antara penyesuaian diri dan dukungan sosial terhadap stres lingkungan pada santri baru (Doctoral dissertation). Universitas Ahmad Dahlan.
Kasari, W., & Sawitri, D. R. (2017). Hubungan antara penyesuaian diri dengan motivasi belajar pada siswa kelas X di SMA Negeri 8 Purworejo (Doctoral dissertation). Universitas Diponegoro.
Novanto, Y. (2015). Motivasi belajar, penyesuaian diri, kepuasan mahasiswa dan prestasi akademik mahasiswa penerima beasiswa di universitas X.
Pamardi, B. B., & Widayat, I. W. (2014). Self-efficacy dengan penyesuaian diri pada taruna Akademi Angkatan Laut. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan, 3(1), 42-49.
Puthree, A. N., Rahayu, D. W., Ibrahim, M., & Djazilan, M. S. (2021). Analisis faktor penyebab rendahnya motivasi belajar siswa sekolah dasar selama pembelajaran daring. Jurnal Basicedu, 5(5), 3101-3108.
Ramadhani, S., Nursiti, D., Ningsih, S. D., & Dachi, A. Y. (2019). Hubungan penyesuaian diri remaja terhadap motivasi belajar siswa XI SMK Panca Abdi Babgsaku Stabat-Langkat Sumatera Utara. Jurnal Psychomutiara, 2(2), 36-45.
Saguni, F., & Amin, S. M. (2014). Hubungan penyesuaian diri, dukungan sosial teman sebaya, dan self-regulation terhadap motivasi belajar siswa kelas akselerasi SMP Negeri 1 Palu. ISTIQRA, 2(1), 198-223.
Schneiders, A. A. (1964). Personal adjustment and mental health. Holt, Reinhart & Winston Inc.
Sobur, A. (2003). Psikologi umum. Pustaka Setia.
Subhiyah, M., & Nashori, F. (2021). Peran penyesuaian diri sebagai mediator dari pengaruh religiusitas terhadap kebahagiaan santri pondok pesantren. Psychosophia: Journal of Psychology, Religion, and Humanity, 3(1), 1-12.
Sugiyono. (2009). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, R & D. Alfabeta.
Sungkowardani, S., Hamzah, I. F., & Wulandari, D. A. (2022). Dukungan sosial dan penyesuaian diri terhadap motivasi belajar pada mahasiswa perantauan luar Jawa di Kabupaten Banyumas. PSIMPHONI, 3(2), 75-82.
Suryadi, S., Triyono, T., Nur, A., & Dianto, M. (2020). Hubungan penyesuaian diri dan motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa. Jurnal Neo Konseling, 2(1).
Ulfah, M. (2019). Pengaruh dukungan teman sebaya dan motivasi belajar terhadap penyesuaian diri santri. TAZKIYA: Journal of Psychology, 4(2).
Uzair, M. (2022). Pengaruh penyesuaian diri dan dukungan sosial terhadap motivasi belajar mahasiswa perantauan pada masa pandemi Covid-19: Studi pada mahasiswa Aceh di Asrama Teungku Chik Ditiro yang merantau ke Malang (Doctoral dissertation). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Wulandari, I., & Rista, K. (2023). Motivasi belajar mahasiswa rantau dari luar Jawa: Adakah peran penyesuaian diri?. INNER: Journal of Psychological Research, 2(4), 567-577.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Qurrota A’yun, Mirna Wahyu Agustina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.